Innan du designar en mässmonter bör du ha en klar uppfattning om vad ditt företag erbjuder. Själva stativet är lika viktigt som innehållet inuti. Designen ska vara lättnavigerad, ha en bra layout och vara lätt att förstå. Nästa steg är att besluta om ett koncept. En framgångsrik mässmonter måste locka besökare till din monter. En fantastisk design kommer att uppmuntra besökare att prata med dig och ditt företag. Professionella monterbyggare inkluderar marknadsföringsexperter, designers, arkitekter, projektledare och produktionsexperter. De kommer att arbeta tillsammans som en arbetsgrupp för att definiera besökarupplevelsen och sedan välja rätt material, färger och bearbetningsdetaljer. Målet med hela processen är att säkerställa att ditt företags produkter och tjänster når en bred publik och ökar försäljningen.
Syftet med en delad mässmonter är att signalera att montern är en officiell representation för företaget. Om en monter är för en specifik bransch, kan branschens ordmärke användas. Men om detta ordmärke är specifikt för den branschen måste det följa reglerna för användning av slogans. När det gäller mässmonterns struktur är huvudmålet med den gemensamma mässan att signalera att det är en officiell monter för den företaget.
Att välja en passande form för din mässmonter är den viktigaste aspekten av en delad mässa. Det är viktigt att ange att montern är den officiella representationen av landet. En delad mässmonter signalerar att det är en officiell monter för landet, men det finns andra moment att ta hänsyn till. Det måste vara tydligt om dess identitet. Dess rubrik bör innehålla ordet ”Estonia” och budskapet om branschen. Om du ställer ut för ett lokalt företag kan du visa ett branschspecifikt ordmärke på din monter, beroende på de arkitektoniska begränsningarna. Beroende på ditt varumärkes image kan du även visa ett foto på ditt företag.